Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 20 november, 2008

Efter att ha läst detta inlägg hos Dynamic Man tänkte jag spinna vidare lite på just kopplingen mellan Niklas Strömstedt och IPRED.
Jag inser att herr sympatiske Strömstedt fått ta mycket skit i denna fråga den senaste tiden, men om man skrivit under en debattartikel som förespråkar IPRED så får man kanske vara beredd på detta.

Bakgrunden är alltså att Strömstedt vill stoppa fildelningen och förespråkar därför att införa IPRED. Efter att debattartikeln publicerats i DN så fick han kritik då han själv publicerat upphovsrättsskyddat material på sin blogg, i form av youtube-videos och bilder från nätat, som han inte haft rätt till. Strömstedt valde då att ta bort detta material från sin blogg och be om ursäkt. 
Och det är just här jag skulle vilja göra min poäng. Vid det faktum att Strömstedt gick ut och bad om ursäkt i sin blogg.

Om IPRED blir verklighet innebär det att privata företag får rätt att inskränka en persons privatliv om det finns skäl att tro att denna person fildelar. Och om det sedan visar sig att denna misstanke stämmer kommer personen i fråga att straffas för sitt brott. Och då räcker det knappast med en ursäkt. 
Rättssäkerhetsfrågan frånsett så slipper Strömstedt alltså låta någon göra intrång på hans privatliv, bli anmäld, dömd och straffad för hans felsteg. Här räcker det med en ursäkt. Så den förmånen som Strömstedt hade i dag kommer knappast andra personer få den dagen han själv, med upphovsrättsmaffian i ryggen, skall börja jaga fildelarna med blåslampa.

Detta exempel kanske är att dra saken långt, men det visar ändå på gradskillnaden mellan brottet och straffet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Read Full Post »

Jag skulle vilja börja dagen med att länka till detta, oerhört viktiga, inlägg hos Alexandersson (som jag länkar till var och varannan dag). Detta är ett kort inlägg som rör ALLA. Läs det!
Det känns helt overkligt, kan det verkligen vara sant? Att Sveriges politiker i dag är på väg att ge bort sin ”beslutanderätt som rör principerna för statsskicket”! Alltså, de ger bort makten över Sveriges lagstiftning och straffrätt till Eu. Kan det vara möjligt att vi skall låta Eu göra som de vill med landet, oavsett vad vi invånare säger eller tycker eller vad regeringen anser om saken? VA?! Det låter helt befängt.

Ska makten över landet alltså gå till människor som sitter ännu längre bort och som vi har ännu svårare att påverka och få ”tag” på?

Jag erkänner, jag har inte alls följt med i detta. Jag anser mig själv vara någon som brukar ha koll, inte på det mesta, men på det största som sker just nu. Men detta har jag totalt missat. Och det kanske är den absolut viktigaste frågan just nu! Viktigare än IPRED och FRA. Och nu är det förmodligen för sent att göra något åt det… Fast samtidigt, man borde ju kunna ogiltigförklara ett sådant beslut baserat på att beslutet är rent olagligt, om man får tro Alexandersson!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Read Full Post »