Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Archive for 21 november, 2008

När tänkte du senast att i dag skall jag göra något speciellt för min sambo?

Det finns nämligen en sak som jag är ganska bra på. Och det är att minst en gång i veckan, oftast fler gånger, tänka att jag skall lyxa till det lite extra i vardagen. Med lyxa menar jag inte att jag skall äta en kaka eller dricka ett glas vin, nej, jag menar att jag skall sätta guldkant på min sambos vardag och visa honom lite extra uppskattning. Till exempel köper jag hem och lagar hans favoriträtt. Eller så tänder jag alla ljus i lägenheten och sätter på mysig musik tills han kommer hem. Eller så kanske jag erbjuder mig att ta disken, som vanligtvis är hans del i matlagningen. Eller varför inte en blomma?

Min poäng är att vi ofta är mycket dåliga på att visa varandra uppskattning, trots att de flesta av oss verkligen är i behov av att få vardagen guldkantad. Och det behöver inte kräva speciellt mycket av oss. Bara att vi tänker till lite. 

Så min utmaning denna fredag, till alla och samtliga som läser, är att göra något speciellt för någon i din närhet. Det kan vara din make, maka, sambo, partner, mamma, pappa, dotter eller son. Eller varför inte mormor, morfar, farmor eller farfar som längtat efter ditt besök så länge nu. Gör en liten uppoffring, gå lite ur din väg, för att förgylla någon annans dag. Och fortsätt göra detta minst en gång i veckan.

För dig som tänker att du skulle vilja bjuda på lite mat så kommer här ett fredagsrecept som är vanligt återkommande på fredagar i det här hushållet. Det är allt annat än nyttigt, och det är ingen söndagsmat precis. Men det är en snaskig rätt, med smackigt innehåll, för de som gillar att sitta framför tv:n och njuta med en ordentlig skräpmatstallrik och levande ljus. Det tar inte mycket tid eller ansträngning att göra rätten färdig, så du har inga undanflykter.  

Tacogratäng

5 dl creme fraish (lätt om du inte gillar den dästa känslan, annars orginal)

300 g philadelphiaost

Rör ihop och lägg i botten på en ugnssäker form. Vispa ej, då blir det rinnande. Rör ihop försiktigt, men se till att osten blir ordentligt utrörd.

Röd paprika (finhackas och läggs ovanpå smeten i ugnsformen)

Köttfärs alt. vegetarisk färs

Tacokrydda

Stek och krydda färsen. Häll ovanpå paprikan och smeten.

Riven ost (Hälls överst i formen)

Sätt in formen i ugnen på 225 grader. Gräddas tills den får färg och är varm. Ca 20 min.

Gurka

Majs

Körsbärstomater

Röd lök

Kruksallad, krisp

Tacochips

Salsa (hot är bäst)

Blanda salladen och servera tillsammans med gratängen, salsan och chipsen. Smaklig måltid!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Annonser

Read Full Post »

När jag surfar runt på nätet för att hitta information eller tips om IBS så hör jag ofta, på amerikanska sidor, att IBS skulle vara ett matsmältningsproblem. Det är något alldeles nytt för mig! Jag kan i alla fall inte komma ihåg att jag skulle ha läst eller hört denna förklaring förut.

De förklaringar jag fått till IBS innan är att det är funktionella tarmbesvär, irriterad tarm och en motorikstörning i tarmen. Alla de här förklaringarna känns så luddiga. Skulle det kunna vara så att man vet att det är ett matsmältningsproblem?

Jag inser att amerikanska sidor inte alltid är att lita på och min uppfattning om just USA och dess medicinpolitik är att de inte är lika strikta som oss i Sverige. När jag var i NY i somras så sändes fler än en reklam om medicin som jag tyckte kändes otroligt godtyckliga. De verkar nästan få säga lite vad de vill där utan ordentliga bekräftelser på saker och ting.

Men jag kan ändå inte sluta förundras över förklaringen ”matsmältningsproblem”. Det känns så verkligt. Människor med IBS kan både vara lös i magen och måsta springa på toaletten massor med gånger per dag samt så kan de vara förstoppade och i princip aldrig behöva gå på toaletten. De känner också en obehagskänsla i magen och magen sväller upp som en ballong. Visst låter det som att det skulle kunna vara ett matsmältningsproblem?! Det är värt att fundera över, tycker jag!

Här kommer några mattips till er med IBS, helt baserat på mina egna erfarenheter:

* Om du är lös i magen, undvik fibrer. Är du hård, gör precis tvärt om. 

* Mjölkprodukter kan göra det värre. Enligt artikeln jag länkar ovan behöver vuxna inte dricka mjölk. Dock sa min läkare att jag inte skulle plocka bort mjölkprodukter helt, då jag inte var laktosintolerant, för då kunde jag utveckla en allergi. Så fortsätt äta mjölk i maten men undvik kanske fil, yoghurt etc. Även om det står att filen kan hjälpa din mage!

* Försök få i dig sådana där härliga bakterier, probiotika, som acidofilus och bifilus (heter det så?). Jag provade själv att äta kapslar med detta innan jag fick min diagnos och visst blev jag bättre. Och dietisten på IBS-skolan rekommenderade det också. Men jag vill igen varna för att det kanske inte är fil med probiotika du skall äta, ifall mjölkprodukter gör dig sämre. Hitta andra alternativ.

* Skala gurkan, äpplet och alla andra frukter och grönsaker. Först och främst så innehåller frukt och grönsaker också fibrer, så där har du en bra källa om du utesluter annat. Men som sagt, skala. Dietisten jag träffat berättade att skalen framkallar gaser, vilket lätt ger svullnad och obehag i magen.

* Jag undviker själv bönor, ägg, är försiktig med löken och äter inte rotsaker. Visst fuskar även jag ibland – snälla någon, jag skall ju leva också. Men jag fukar när jag vet at jag inte har något viktigt nästa dag eller kanske vet att jag skall vara hemma! Jag undviker också extremt feta saker som friterat, chips och liknande.

* Jag undviker alkohol och det har gjort mig mycket bättre. Det hjälper också mot den funktionella dyspepsin, kanske mest mot den!

* Tuggummi. Ja, ni läste rätt. Jag insåg för ett par år sedan att jag fick ont i eller orolig magen varje gång jag stoppade i mig ett tuggummi, vilket jag gjorde i alla fall ett par tre gånger per dag. Och jag kände verkligen skillnad när jag lade av! Och tror ni inte att det bekräftades på IBS-skolan också! UNDVIK TUGGUMMI !

Tänk på att alla med IBS är olika och reagerar olika på saker. Försök hitta det som är bäst för dig. Se detta som tips, inte som självklarheter, och prova dig fram!

Lycka till!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Read Full Post »